Kullanılabilirlik Testi: Nasıl Yapılır ve İş İçin Faydaları

Kullanılabilirlik testi neden önemlidir? İnsanların ürününüzle nasıl etkileşime girdiğini anlamaya yardımcı olur. “Kullanılabilir” ne anlama geliyor? “Beni Düşündürme” nin yazarı Steve Krug  bunu şöyle özetledi: 

“Bu, bir şeyin iyi çalıştığından emin olmak anlamına gelir: Ortalama yetenek ve deneyime sahip bir kişi, bir web sitesi, ekmek kızartma makinesi veya döner kapı olsun, bu şeyi amaçlanan amacı için umutsuzca hüsrana uğramadan kullanabilir.” 

Kullanılabilirlik testi nedir?

Kullanılabilirlik testi tanımımız şudur: Ürünün kullanım kolaylığını ve işlevselliğini doğrulamaya yardımcı olur.

Kullanılabilirlik testi, genellikle nitel olan kullanıcı deneyimi araştırma yöntemlerinden biridir ve UX araştırmasının çekirdeğini oluşturur. 

Bir kullanıcı, dijital bir ürünle hayal kırıklığı yaşamadan etkileşim kurmalı ve belirlenen hedefleri kolayca gerçekleştirmelidir. 

Kesin olarak tanımlanmış bir kullanılabilirlik test süreci yoktur. İnce ayar yapmanız ve ihtiyaçlarınıza göre özelleştirmeniz gerekecek. Ancak en kritik ilk adım, kullanılabilirlik testinin temellerini öğrenmek, UX testi yapmaya başlamak ve bunu UX sürecinizin önemli bir parçası haline getirmektir. 

Kullanılabilirlik testinin amacı nedir?

Sezgisel, kendi kendini açıklayan adımlar ve atıflar, bir kullanılabilirlik testi sırasında katılımcılar tarafından fark edilmeyebileceğinden çok dikkatli olmalısınız.

Tipik kullanılabilirlik testi örnekleri: 

Web tasarımında kullanılabilirlik testi nedir? Yalnızca kullanılabilirlik sorunlarını keşfetmek için bir yöntem olarak hizmet etmekle kalmaz, aynı zamanda neyin işe yaradığını da gösterir. 

1-Ürünün ana ağrı noktalarını tanımlayın. 

2-Kullanıcıların navigasyonu anlayıp anlamadığını kontrol edin.

3-İnsanların görevleri ne kadar kolay ve hızlı bir şekilde yerine getirdiğini gözlemleyin.

4-Bir uygulamanın veya web sitesinin değer teklifini doğrulayın. 

5-Potansiyel müşterileriniz bunu anlıyor mu? Rakiplerin çözümlerini test edin. (Ürününüzde nelerin değiştirilebileceği veya geliştirilebileceği konusunda fikir edinmek için rakiplerinizin çözümlerini hedef kitle ile test edebilirsiniz.)

Kullanılabilirlik testi yapmanız gerektiğinde;

Kullanılabilirlik testi, aşağıdakileri yapmak istemeniz durumunda içgörü kazanmanıza yardımcı olmaz:

1-Ürün tasarım ilişkilerinizi ve görsellerinizi test edin.  

2-Ürün kullanımı hakkında nicel veriler alın. 

3-Farklı görsel veya kopya sürümleri arasındaki tercihleri ​​belirleyin. 

4-Arzu edilebilirliği doğrulayın.

5-Pazar talebini ve değerini tahmin edin.

Profesyonel ipucu: Ürününüz kullanıcıların ihtiyaçlarını karşılıyor mu? Doğru pazarı hedefliyor musunuz? Bu soruların cevaplarını bulmak istiyorsanız, bunları kullanılabilirlik testlerinden almayı beklemeyin. Neden olmasın?  Çünkü bu soruların cevaplarını bulmak doğru bir yöntem değil. İdeal olarak, ürün ekibi bunu çoktan geçti. Değilse, bir adım geri atın ve pazar araştırması yapın. 

Kullanılabilirlik testi ne zaman yapılır?

 Ürün tasarım sürecinin farklı aşamalarında kullanılabilirlik testi yapın . 

1-Bir konsept oluştururken, düşük çaba gerektiren kağıt prototipleri veya rakiplerin sitelerini test edebilirsiniz. 

2-Bir projenin başında – geliştirmek istediğiniz mevcut tasarım çözümünü test edin.

3-UX tasarımı veya yeniden tasarım aşaması.

4-Geliştirme aşamasında.

Örnek: Kullanıcılarınızın %82’si bir gıda takviyesi web mağazasının ödeme sayfasına gidiyor. Rakamları biliyorsun ama nedenlerini bilmiyorsun. Ödeme sayfasına odaklanan birkaç kullanılabilirlik testi çalıştırmak, altta yatan nedenleri ortaya çıkarabilir. Sayfanın kredi kartı bilgilerini çok erken istediği ortaya çıkabilir.

Ürün tasarım sürecinizde tekrar eden bir aktivite olarak kullanılabilirlik testi yapmayı hedefleyin. Ürün geliştirme sürecinizin her aşamasında bunu uygulayın. Ürününüzün kullanılabilirliğini geliştirmenize yardımcı olabilir. Bu nedenle, yalın UX döngüsünü unutmayın, düşünün, yapın, kontrol edin.

Bize buradan ulaşabilirsiniz

Sizinle tanışmaktan mutluluk duyarız.