Niteliksel ve Niceliksel UX Arasındaki Fark Nedir?

Kullanıcı merkezli ürünler fikri, teknolojiyle ilgili veya başka türlü çeşitli endüstrilerde odak noktasıdır. Şirketler, kullanıcılarını tasarım kararlarının ön saflarına yerleştirmenin faydalarını görüyor. Ancak, kullanıcılarınızın ihtiyaçlarının gerçekte ne olduğunu nasıl bilebilirsiniz?

Nihai bir ürünün, kullanıcıların ihtiyaçlarını karşıladığından emin olmanın en iyi yolu, tasarım süreci boyunca çok sayıda kullanıcı araştırması yapmaktır. Kullanıcı araştırması yürütmenin çeşitli yolları vardır, ancak çoğu yöntem iki kategoriden birine uyar: Nitel ve nicel kullanıcı araştırması.

Biri diğerinden genel olarak daha iyi veya daha kullanışlı olmasa da, nitel verileri belirli zamanlarda diğerlerinden daha yararlı hale getiren temel farklılıklar vardır ve bunun tersi de geçerlidir. Bu makalede, bu araştırma yöntemleri arasındaki farkların yanı sıra her bir türün ne zaman ve nasıl kullanılacağına odaklanacağız. 

1. Nicel ve nitel UX araştırması

Kısacası, nicel kullanıcı araştırması sayısal sonuçlar veren araştırmadır, nitel araştırma ise bir hesaplamaya kolayca yerleştiremeyeceğiniz verilerle sonuçlanır.

Yürüttüğünüz araştırma türü, araştırma hedeflerinizin ne olduğuna ve ne tür verilerin kullanıcılarınızın ihtiyaçlarını anlamanıza en iyi şekilde yardımcı olacağına çok bağlıdır.

Her iki araştırma türünü de küçümsemeyin. Her ikisi de tasarım sürecinizi inanılmaz sonuçlara yönlendirebilecek paha biçilmez bilgiler sunabilir.

2. Nicel UX araştırması hakkında daha fazla bilgi

Rakamlarla başlayalım. Nicel UX araştırması nedir, neye benzer ve bu tür bir kullanıcı araştırması yürütmenin faydaları nelerdir?

Tanım

Nicel kullanıcı araştırması, çeşitli kullanıcı testi türlerinden nesnel, ölçülebilir verilerin toplanması ve analiz edilmesi sürecidir.

Nicel veriler neredeyse her zaman sayısaldır ve verilerin istatistiksel, matematiksel ve hesaplamalı analizine odaklanır. Adından da anlaşılacağı gibi nicel kullanıcı araştırması, ölçülebilir sonuçlar üretmeyi amaçlar.

Nicel veri örnekleri

Nicel veriler aşağıdaki soruları yanıtlar:

-Kaç?

-Ne sıklıkta?

-Ne kadar?

UX tasarımında analitik, büyük bir nicel veri kaynağıdır. Sayfa ziyaretleri, hemen çıkma oranları ve dönüşüm oranları, analitik kullanılarak toplanabilecek nicel veri örnekleridir.

Kullanıcı test oturumları, nicel veriler için de harika kaynaklar olabilir. Görev tamamlama süreleri, fare tıklamaları, hata sayısı ve başarı oranları, kullanıcı testinize bazı nicel öğeleri dahil ederek elde edebileceğiniz nicel veri biçimleridir.

Nicel kullanıcı araştırmasının faydaları

Nicel kullanıcı araştırmasının nesnel doğası nedeniyle, katılımcıları belirli bir sonuca yönlendirmek daha zor olduğundan ve iyi tanımlanmış, katı ve kontrollü çalışma koşullarına sahip olduğundan, elde edilen verilerin insani önyargıya sahip olma olasılığı daha düşüktür.

Nicel verilerin toplanması da genellikle basittir, analiz edilmesi daha hızlıdır ve pasta grafikler, çubuk grafikler vb. şeklinde sunulması daha kolaydır. Ayrıca, müşteriler sabit istatistikleri görmeyi ve bunları KPI’larına bağlamayı daha kolay bulmayı tercih edebilirler.

3. Niteliksel UX araştırması hakkında daha fazla bilgi

Bu bizi ikinci tür araştırmamıza götürür. Nitel kullanıcı araştırması. Tam olarak nedir ve onu araştırma sürecinize dahil etmenin faydaları nelerdir?

Tanım

Nitel kullanıcı araştırması; görüşler, yorumlar, davranışlar, duygular veya motivasyonlar biçiminde sayısal olmayan verileri toplama ve analiz etme sürecidir. Nitel veriler, insan davranış kalıplarına derinlemesine bir bakış sağlamayı amaçlar.

Nitel veri örnekleri

Niteliksel veriler, nicel olanlar kadar kolay sayılamaz ve bir hesaplamaya aktarılamaz. Nicel araştırma genellikle kapsayıcı bir görüş sunarken, nitel araştırma neden konusuna daha derin bir dalış yapar .

Nitel araştırma genellikle kullanıcı anketleri, görüşmeler ve gözlemler veya buluşsal analiz ve odak grupları şeklini alır. Nicel verilerde olduğu gibi, kullanıcı test oturumları da nitel verileri toplamak için tonlarca fırsat sunar.

Nitel kullanıcı araştırmasının faydaları

Nitel araştırma, kullanıcılarınıza daha derinlemesine bir bakış sağlar ve genellikle nicel verilerin yapamayacağı şeyleri ortaya çıkarır. Nitel testler, ürününüzü kullanan kişinin zihnine girmenize ve ürünü kendi ortamlarında nasıl kullandıklarını ve buna ne tür tepkiler verdiklerini görmenize olanak tanıyan bir “sesli düşünme” yaklaşımı kullanır.

Nitel veriler, nedensellik hakkında tahminde bulunmak yerine kullanıcılarınız için doğru ve bilinçli seçimler yapmanıza yardımcı olur. Bu empatik ve duygusal odaklı kanıtı elde etmek, paydaşların üründe yapılacak değişikliklere yatırım yapmasını kolaylaştırabilir.

4. Nitel veya nicel kullanıcı araştırması ne zaman yapılmalı?

Nitel kullanıcı araştırması tasarım sürecinin herhangi bir noktasında gerçekleştirilebilirken, nicel kullanıcı araştırması en iyi şekilde, tasarım döngüsünün başında veya sonunda nihai çalışan bir ürün üzerinde yapılır. Bu, bu bölümde ele alacağımız birkaç nedenden kaynaklanmaktadır.

Nicel araştırmanın amaçları özetleyicidir ve mevcut bir ürün veya sitedeki metrikleri değerlendirir. Şirketler genellikle nihai bir ürünün yeniden tasarımının gerekli olup olmadığını değerlendirmek, bir ürünün belirli bir süre boyunca kullanılabilirliğini izlemek ve bir ürünü rakipleriyle karşılaştırmak için nicel araştırma kullanır. Ayrıca, bir ürünün kayda değer bir kâr elde etmede ne kadar verimli olduğunu anlamak için ROI’yi (yatırım getirisi) hesaplamak için de kullanılır.

Tersine, nitel kullanıcı araştırması hem biçimlendirici hem de özetleyicidir ve tasarım döngüsünün herhangi bir noktasında tasarım kararlarını bildirmek için kullanılır, doğru yolda olduğunuzdan emin olmanıza yardımcı olur. Nitel araştırma, tasarımdaki ana sorunları tanımlar, kullanılabilirlik sorunlarını saptar ve tasarım sürecinde bunlar için olası çözümlerin ortaya çıkarılmasına yardımcı olur.

Ayrıca, nicel kullanıcı araştırması genellikle çok sayıda kullanıcıyı (>30 katılımcı) içerdiğinden, nicel kullanılabilirlik testlerini tasarım sürecinde çok erken veya çok sık yapmak maliyetli olabilirken, daha samimi ve daha küçük nitel testler (5-8 katılımcı) daha maliyetli olabilir. Genellikle daha uygun fiyatlı ve gerekçelendirilmesi daha kolaydır.

5. Nitel ve nicel araştırma yöntemlerine örnekler

Burada, her iki kategoriye uyan bazı nitel araştırma yöntemleri, nicel araştırma yöntemleri ve araştırma yöntemleri örneklerini listeledik.

Nitel

-Kullanıcı görüşmeleri

-Odak grupları

-Günlük çalışmaları

-Gölge oturumları

Nicel

-Analitik

-Huni analizi

-Fare veya ısı haritaları

-Kohort analizi

Hem niteliksel hem niceliksel

-Anketler

-A/B testi

-Kart sıralama

-Ağaç testi

-Hikaye tahtası

-Görsel uygunluk kullanılabilirlik testi

6. Niteliksel ve niceliksel UX araştırmasının birlikte çalışmasını sağlamak

Fark etmiş olabileceğiniz gibi, hem nicel hem de nitel verileri oluşturan birçok araştırma yöntemi vardır. Ayrıca, tasarımcıların yalnızca bir tür kullanıcı araştırması yürütmesi nadirdir. Bunun nedeni, nicel ve nitel kullanıcı araştırması verilerinin, eldeki sorunlar ve olası çözümleri hakkında daha kapsamlı bir fikir elde etmek için en iyi şekilde birlikte kullanılmasıdır.

Hem nicel hem de nitel araştırma yapmak, hipotezler oluşturmanıza ve bunun nasıl test edileceğine dair metrikler oluşturmanıza yardımcı olur. Yalnızca bir tür araştırma kullanmak, genellikle sizi yanıtlanmamış sorularla ve belirsiz veya yanlış ölçümlerle yönlendirir. Birlikte kullanıldığında, nicel veriler “ne, kaç ve ne kadar?”, nitel veriler size “neden?” sorusunun yanıtlarını veririr.

Bize buradan ulaşabilirsiniz

Sizinle tanışmaktan mutluluk duyarız.