Ux Empati Haritası

Empati Haritası Nedir?

Bir empati haritası, tasarımcıların bir kullanıcı türü hakkında öğrendiği her şeyi açıklayan, kolay anlaşılır bir çizelgedir. Empati haritaları, her görüşmeyi sindirilebilir bilgi parçalarına ayırır. Empati haritası, ekiplerin müşterileri hakkında daha derin bir içgörü elde etmek için kullanabilecekleri ortak bir araçtır. Bir kullanıcı kişiliği gibi, bir empati haritası da müşteri segmenti gibi bir grup kullanıcıyı temsil edebilir. Empati haritası ilk olarak Dave Gray tarafından oluşturuldu ve çevik topluluk içinde çok popülerlik kazandı.

Kullanıcı tutum ve davranışlarını bir empati haritasında görselleştirmek, UX ekiplerinin son kullanıcıları derinlemesine anlama konusunda uyum sağlamasına yardımcı olur. Eşleme işlemi ayrıca mevcut kullanıcı verilerindeki boşlukları da ortaya çıkarır.

2 tür empati haritası vardır:

1-Tek bir kullanıcıdan gelen geri bildirimleri kaydettiğiniz tek kullanıcılı empati haritaları.

2-Bir grup kullanıcıdan gelen geri bildirimleri birleştirdiğiniz toplu empati haritaları (“çok kullanıcılı empati haritaları” olarak da bilinir).

Toplu bir empati haritası; benzer düşünceleri, görüşleri veya nitelikleri paylaşan bir grup kullanıcıyı temsil eder. Toplu empati haritaları, görüşme dökümlerinden birden fazla tek kullanıcılı empati haritası oluşturularak ve ardından kullanıcıların benzer şeyleri ifade ettiği haritaları yeni bir empati haritasında birleştirerek oluşturulur.

Tasarımcıların ürünü kullanacak olan benzer eğilimlere sahip insan gruplarını veya kesimlerini belirlemelerine yardımcı olur. Toplu empati haritalarındaki içgörüler, tasarımcıların temaları tanımlamasına olanak tanır ve bu da, tasarladıkları gruplarla daha iyi empati kurmalarına yardımcı olur.

Empati haritası oluşturmak

Bir empati haritası; kullanıcının ne söylediğini, ne düşündüğünü, ne yaptığını ve ne hissettiğini gösteren dört kareden oluşur.

Bu empati haritasını birkaç adımla doldurabilirsiniz.

Adım 1: Katılımcı kodunu ekleyin. Empati haritanıza görüşülen katılımcının kodunu ekleyin. Ona bir ad eklenmiş olması, orijinal transkripte veya araştırmaya tekrar bakmanız gerekirse yardımcı olacaktır ve bu haritayı oluşturduğunuz diğer haritalardan ayırt edecektir.

Adım 2: “Söylenenler” karesi. Röportajdan kelimesi kelimesine alıntılar kullanın. Başka bir deyişle, kişinin söylediklerini tam olarak yazın, kendi kelimelerinizle özetlemeyin. Bir alıntıyı özetlerseniz, yanlışlıkla kullanıcının anlamını yanlış yorumlayabilirsiniz. Röportajda araştırdığınız ürünle ilgili temaları yakalamaya çalışmak da yararlıdır. Örneğin, kullanıcı görüşme sırasında aynı sorunu birkaç kez tekrar ederse, bu muhtemelen büyük bir acı noktasıdır. Kullanıcılarınızın belirttiği zorluklara özellikle dikkat edin ve bahsettikleri istenen faydaları veya beklentileri kaydedin.

Adım 3: “DÜŞÜNCELER” karesi. Burada, kullanıcının ifade ettiği düşünceleri özetleyebilirsiniz. Size sözlü olarak ifade etmemiş olsalar bile, kullanıcının beden dili, ses tonu veya diğer dikkat çekici göstergeler aracılığıyla aktardığı duyguları ekleyin. Yüz ifadeleri, bir kullanıcının ne düşündüğünü anlamanın harika bir yoludur.

Bu duygulardan bazıları için çıkarımlarda bulunabilirsiniz ancak kullanıcı hakkında varsayımlarda bulunmamaya özen göstermelisiniz.

Herhangi bir çelişki bulursanız, kullanıcınızdan her zaman vücut dili hakkında açıklama isteyebilirsiniz.

Adım 4: “Yapıyor” karesi. Bu, kullanıcının paylaştığı eylemler veya davranışlar ve bunların yanıtları, hatta kullanıcının görüşme sırasındaki fiziksel eylemleri olabilir.

Adım 5: “HİSSEDİYOR” karesi. Kullanıcının ifade ettiği duyguları listeleyin. Eklediğiniz notlar, “DÜŞÜNCELER” karesinde listeledikleriniz ile örtüşebilir. Sorun yok! Bu süreç, gözlemlerinizin kapsamlı bir dokümantasyonu olması içindir. Röportajı yapan kişi sizseniz, öfke, hayal kırıklığı, heyecan ve diğerleri gibi duygu belirtileri fark edebilirsiniz. Kullanıcı görüşme sırasında herhangi bir duygudan açıkça bahsetmezse, “Bu size nasıl hissettiriyor?” sorusuyla duygularını araştırabilirsiniz.

Bize buradan ulaşabilirsiniz

Sizinle tanışmaktan mutluluk duyarız.