UX Model Analizi: Kurumsal Filtreleme

E-ticaretin ötesine geçmek

Sadece biz miyiz, yoksa UX’i filtrelemeyle ilgili tüm kaynaklar e-ticaretin etrafında mı dönüyor? Kapsam ve etiketler üzerinde kontrole sahip olduğunuz bir etkileşimin giriş ve çıkışlarını belgelemek daha kolay olabilir.

Çoğu kurumsal uygulamada filtreleme gerektiğinde, bunun nedeni verilerin karmaşık olması ve çoğu zaman kullanıcı tarafından oluşturulmuş olmasıdır. Genellikle uzun proje başlıkları, öngörülemeyen özel alanlar, karmaşık ve eklemeli değişkenler vb. ile uğraşıyoruz.

Kurumsal bağlamlarda filtreler ne zaman kullanılır?

Filtreler, aynı öğenin birçoğunun bulunabileceği herhangi bir ekran için uygundur. Bu, veri tablosu arabirimleri, kart tabanlı görünümler veya herhangi bir liste türü sayfa için geçerlidir.

Analiz tipi ekranlar ve gösterge panoları için filtreler de gereklidir. Bu tür UI’larda, kullanıcılar görünen öğelerin sayısını değil, grafikleri ve grafikleri oluşturmaya dahil edilen verilerin kapsamını veya türünü filtreleyecektir. Zaman çerçevesini, izleyici türlerini, hangi metriklerin gösterildiğini, değer aralıklarını vb. düşünün.

Filtreler neden önemlidir?

Filtreleme için mükemmel bir kullanıcı deneyimi, kullanıcıların “filtrelemeyi öğrenmek” zorunda olmadığı anlamına gelir. Aslında, filtreleme etkileşimi ne kadar pürüzsüz olursa, ideal sonuçlarını belirlemek için harcayacakları bilişsel enerji o kadar fazla olur. Zahmetli bir etkileşim için enerjilerini boşa harcamayalım, mümkün olan en az zahmetli şekilde hedeflerine ulaşmalarına yardımcı olalım.

Filtreler ve özellikleri, kullanıcıları veriler ve genel sistemin neler sunabileceği konusunda eğiten keşfedilebilirlik aracıları olarak da ikiye katlanır.

Bir filtreleme etkileşimi iyi tasarlanıp eldeki veri türüne göre uyarlandığında, deneyim sezgisel hissettirir ve kullanıcıların kontrolde hissetmelerini ve daha az bunalmış hissetmelerini sağlar. 

DÜŞÜNÜLMESİ GEREKEN ŞEYLER

Verileriniz nelerden oluşuyor?

Filtreler oluştururken, veri yapınızın çok farkında olmanız gerekir. Bir zaman dilimi veya tarihle ne ilişkilidir? Metin dizelerine karşı sayısal değerler, nicel değerlere karşı nitel değerler vb. Bu farklı veri türleri, farklı türde seçim girdileri gerektirir.  

Tüm veri noktalarını yansıtın

Tüm mevcut veri noktalarınız filtrelere yansıtılmalıdır. Eski girişte veya liste öğesinde son değiştirilme tarihi: Tarihi gösterirseniz, kullanıcılarınız değiştirilme tarihine göre filtreleme yapmayı bekleyecektir.

Kullanıcınızın önceliklerini anlayın

Filtrelerinizi görüntüleyeceğiniz sıraya öncelik vermek için biraz zaman ayırın. Verilerinizin tüm potansiyel özelliklerini yansıtmak en iyisi olsa da, bunların tümü kullanıcılarınızın gözünde aynı kullanılabilirlik değerini paylaşmaz. Hangi alanlara daha çok bakılıyor, en sık değiştiriliyor? Bu yüksek trafikli özellikler, filtre bileşeninizde daha hızlı erişimi ve daha yüksek görünürlüğü hak eder. 

Ayrıca son noktanın, özelliklerinize öncelik vermenin yanı sıra, iç içe geçmiş değerlere öncelik verme anlamına geldiğini de unutmayın. Şimdi bu, göstermeniz gereken kaç değere bağlı olarak büyük ölçüde değişir. Daha az değerle, hangisinin önce geldiğine karar vermede oldukça uygulamalı olmanız gerekir. Daha büyük bir değer kümesiyle, basit bir alfabetik sıralama uygulamanız daha iyi olur. 

Ne zaman duracağınızı bilin

Ayrıca filtrelerin aşırıya kaçtığı kendi eşiğinizi bulmanız gerekir. Kullanıcılarınıza 10 maddelik bir liste için gelişmiş filtreler sunmak, arayüzünüze gereksiz karmaşıklık katabilir. Ancak verilerinizi ve kullanıcılarınızı en iyi siz bilirsiniz, filtrelerinizin derinliğinin, verilerin derinliğini ve hacmini yansıttığından emin olun.

Sisteminiz getirme işlemini nasıl yapacak?

Daha doğrusu ne kadar hızlı olabilir? Bu, filtrelerinizin birer birer uygulanıp uygulanamayacağını (doğrudan kullanıcı girdisinden sonra) veya bileşenin, seçilen tüm filtrelerin sonuçlara uygulanacağı üst düzey bir ‘Uygula’ düğmesine ihtiyaç duyup duymadığını belirleyeceği için bunun farkında olmak önemlidir.

Konumlandırma

Filtre bileşeninizin sayfada yerleştirilmesi gereken konumu açısından temel olarak üç seçeneğiniz vardır. Sol taraftaki dikey kenar çubuğu, doğrudan eldeki içerikle aynı hizada veya yatay bir filtre çubuğu olarak olabilir. Karar, bağlam ve ölçeklenebilirlik gereksinimlerinize bağlıdır.

Kenar çubuğu

Bağlam düzeyi: 🔴 Düşük (Küresel: tüm sayfayı etkiler)
Ölçeklenebilirlik: 🟢 Yüksek

Sol kenar çubuğu gayrimenkul açısından daha ölçeklenebilir, dikey olarak ölçeklenebilen genişletilebilir bölümlerin içine daha fazla sayıda değer yerleştirebilirsiniz.

Ancak bu model, filtrelerin sayfayı bir bütün olarak etkilemesini sağlar. O sayfadaki her öğenin filtreleme seçeneklerinden etkili bir şekilde etkilendiğinden emin olmanız gerekir, aksi takdirde karışıklık yaratma riski vardır.

Çizgide

Bağlam düzeyi: 🟢 Yüksek (bileşen düzeyinde bağlamsallaştırılmış)
Ölçeklenebilirlik: 🔴 Düşük

Filtreler tamamen bileşen düzeyinde yaşayabilir. Diyelim ki farklı veri yapılarına sahip çeşitli çizelge, grafik ve tablolardan oluşan bir panonuz var, global filtreleme yapamazsınız. Filtreleme bileşeninin bağlam içinde olması gerekir.

Ayrıca bazı genel filtreleri sayfa düzeyinde tutmaya karar verebilir, ancak doğrudan sayfa boyunca daha küçük ölçekli filtre mekanizmaları da sağlayabilirsiniz. Buradaki dezavantaj, hızlı bir şekilde alanınızın bitmesidir. Esas olana bağlı kalmalısınız.

Filtre çubuğu

Bağlam düzeyi: 🟡 Hibrit (tüm sayfayı etkileyebilir veya bir seferde bir bölümü etkileyebilir)
Ölçeklenebilirlik: 🟡 Orta

Sayfanın belirli bölümlerinin üzerine bir filtre çubuğu yerleştirilebilir, bu da yalnızca bu öğelerin filtre girişini yansıtacağını açıkça gösterir. Bu, genel filtrelemenin çalışmadığı farklı veri yapılarını gösteren bölümlerden oluşan sayfalar için iyi bir seçenektir.

Yatay çubuk seçeneği, sayfa genişliğiyle sınırlı olduğundan biraz daha az ölçeklenebilir. Bu, kullanıcının açılır menüler arasında gezinmesi gerektiği anlamına gelir.

Canlı filtreleme

Bir seçenek, sonuçları anında getirmektir. Kullanıcı seçim yaptığı anda veriler yenilenir ve filtrelenmiş sonuçlar gösterilir. Bu, küçük bir filtre listesinden seçim yapmak gibi daha düşük riskli etkileşimler için beklenir. Çok seçimli filtrelerle veya daha karmaşık girdilerle uğraşmaya başladığınızda, ikincil bir tetikleyiciyle olduğu gibi ek sürtüşmelere ihtiyacınız olabilir. 

Filtre başına 

Buradaki ara seçenek, filtreleri birer birer uygulamaktır. Kullanıcının seçimini bir çoklu seçim açılır listesi gibi içinde tamamlamasına izin verirseniz, otomatik olarak güncellenen sonuçların dikkati dağılmadan ihtiyaç duyduklarını arayabilir, kaydırabilir ve seçebilir. Ardından, belirli tanımlayıcıyla işleri bittiğinde sonuçları tetikleyebilirler. Bu, söz konusu açılır menüyü tıklayıp kapatarak veya satır içi bir ‘uygula’ butonuna tıklayarak yapılabilir.

Toplu filtreleme

Üçüncü bir seçenek, sonuçları yalnızca bir kez getirmektir. Kullanıcı çeşitli açılır menülerde gezinir, arama yapar ve kaydırır ve yalnızca istenen tüm filtreler girildiğinde, küresel bir ‘uygula’ butonunui tıklar. Bu yöntem, çok ağır veri kümeleri veya düşük performanslı uygulamalar için en iyi sonucu verir.

Bize buradan ulaşabilirsiniz

Sizinle tanışmaktan mutluluk duyarız.